Het sponsoren van voetbalclubs is een populair marketingmiddel. Hierdoor verhoog je je naamsbekendheid, verkrijg je een beter imago en er kijkt een bepaalde doelgroep naar de voetbalwedstrijd. Dit is dus heel interessant voor bepaalde bedrijven, en zo ook voor de energieleveranciers. Wanneer je regelmatig voor de buis zit gekluisterd om een voetbalwedstrijd te kijken, is dit jou wellicht ook opgevallen. Zo heeft de Eredivisie al vijf voetbalclubs met een energieleverancier als hoofdsponsor. Waarom voetbal voor de energieleveranciers zo interessant is, lees je hieronder.
Zoals net al kort werd benoemd, kun je als bedrijf zijnde een enorme groeispurt maken wat betreft naamsbekendheid wanneer je gaat sponsoren bij voetbalclubs. Vooral kleine bedrijven hebben hier baat bij. Betaald voetbal bereikt namelijk een grote groep mensen. Wekelijks is er wel een voetbalwedstrijd te zien op televisie en daarnaast wordt ook vaak een herhaling uitgezonden. Hierdoor keert telkens de naam van het bedrijf terug, zodat supporters van de voetbalclub wellicht klant worden van de sponsor zodat zij zijn aangesloten bij de club. Ook geven deze sponsors vaak deals en kortingen weg. Daarnaast is er een grote concurrentie wat betreft de energieleveranciers. Essent, Nuon en Eneco kennen de meeste mensen wel, maar de kleine energieleveranciers willen hier ook tussen zien te komen.
Natuurlijk moeten de energieleveranciers een boel geld neerleggen willen ze op de voetbalshirts komen te staan. Zo is Energiedirect de rugsponsor van PSV, wat ongeveer zes miljoen euro per seizoen kostte. Ook was Qurrent jarenlang de sponsor van Feyenoord in ruil voor een ruime vier miljoen euro. Met deze kosten kan de club weer investeren in bijvoorbeeld trainingen, werkzaamheden aan het stadion en een nieuw tenue. Gelukkig levert dit de energieleveranciers ook wat op: twee jaar geleden hadden twaalfduizend Feyenoordsupporters een contract afgesloten voor Qurrent. Een gemiddeld huishouden moet ongeveer 1500 euro aan energie betalen, dus Qurrent heeft ongeveer 1,8 miljoen euro binnengehaald als sponsor. Bovendien kijken er veel meer mensen dan alleen de Feyenoordsupporters, dus wellicht licht dat klantenaantal voor Qurrent nog een stuk hoger. Voor beide partijen is het dus een interessante win-winsituatie.
Er zijn veel energieleveranciers die kortingen weggeven en tijdelijke acties opzetten wanneer je als supporter gaat overstappen naar de sponsor. Zo kreeg je als supporter van Feyenoord 250 euro korting als je een contract afsloot bij Qurrent. Daarnaast krijg je van Energiedirect, de supporter van PSV, als cadeautje tien procent korting in de fanstore van de club en je krijgt een gratis voetbalshirt. Je hebt als supporter van de voetbalclub dus ook te maken met veel voordelen wanneer de sponsor een energieleverancier is.
Bezoek Twentevoetbalnieuws.nl voor je dagelijkse nieuws, standen, statistieken en meer over FC Twente van Enschede. Blijf op de hoogte van de laatste FC Twente transfers, weddenschappen en bekijk de live scores tijdens FC Twente wedstrijden.