In 1982 heeft de KNVB besloten om sponsordeals met voetbalclubs goed te keuren. Het logo van de sponsor mocht vanaf toen op het shirt gedragen worden. Bedrijven zijn sindsdien volop in zee gegaan met de sportclubs.
Nu er meer gokbedrijven in Nederland online kansspelen mogen aanbieden, zijn ook zij bezig met het sluiten van sponsordeals. Een aantal voorbeelden hiervan zijn TOTO, Unibet en Bet365. De voetbalverenigingen gaan alleen een samenwerking aan als het online casino betrouwbaar wordt geacht. Hiervoor is een vergunning bij de KSA nodig.
Nu de concurrentie op de online gokmarkt in Nederland toeneemt lijken de online casino’s steeds harder op zoek te zijn naar een sponsordeal. TOTO heeft maar liefst contracten met tien verschillende Eredivisieclubs en je hebt natuurlijk de TOTO KNVB Beker.
Het maakt voor de gokbedrijven heel erg uit met welke Eredivisieclub een deal wordt aangegaan. Voor het sponsoren van Ajax is veel meer geld nodig dan bijvoorbeeld FC Twente.
Waarom willen de gokbedrijven voetbalclubs sponsoren?
1. Naamsbekendheid
In Nederland kent iedereen de TOTO. Veel mensen gebruiken het zelfs als verwijzing naar het plaatsen van sportweddenschappen. Andere online casino namen laten misschien ook wel een belletje rinkelen maar niet hetzelfde als bij TOTO. Naamsbekendheid is erg belangrijk door de toenemende concurrentie. Bwin is bijvoorbeeld erg bekend geworden door de sponsoring van Real Madrid.
2. De juiste doelgroep
Online casino’s mogen geen reclame maken voor mensen onder de 24 jaar. Toch is het publiek dat bij de voetbalwedstrijden is een interessante doelgroep. Het zijn namelijk de mensen die ook online sportweddenschappen plaatsen. Zo plaatsen de gokbedrijven hun merk direct voor de ogen van de juiste doelgroep.
Verder worden speciale acties ingezet om fans en clubkaarthouders meer voordelen te geven. Spelers die de codes gebruiken om een account aan te maken, geld te storten en weddenschappen te plaatsen krijgen een leuke bonus. Hier profiteert de club weer van en het online casino ook. Een heel slim marketingmodel.
3. Persoonlijkheid toevoegen aan je merk
Voetbalfans kiezen er al snel voor om weddenschappen te plaatsen bij de sponsor van hun favoriete team. Er wordt een soort band gecreëerd net als tussen alle andere supporters. Veel mensen kennen elkaar niet, maar de liefde voor de club verbindt iedereen toch met elkaar.
Als gokbedrijf is het ideaal om op deze manier een partnerschap aan te gaan met de club en supporters. De bedrijven krijgen een menselijk gezicht en een connectie met de spelers.
De hoofdreden voor het aangaan van sponsordeals is natuurlijk het verdienen van meer geld. De contracten zorgen voor een enorme boost in inkomen, mits beide partijen goed weten wat ze uit de deal willen halen.
Online aanbieders die op de shirts staan ervaren positieve effecten van het partnerschap Zo zouden er gemiddeld meer dan 700.000 mensen een kijkje nemen bij het casino. Hiervan schrijven gemiddeld 94.000 zich ook echt in. De sponsordeals worden voor meerdere jaren afgesloten omdat het daardoor ook zo succesvol is.
Bezoek Twentevoetbalnieuws.nl voor je dagelijkse nieuws, standen, statistieken en meer over FC Twente van Enschede. Blijf op de hoogte van de laatste FC Twente transfers, weddenschappen en bekijk de live scores tijdens FC Twente wedstrijden.